باروت


 

[button link="hhttp://www.barut.ir/blog/wp-content/uploads/2013/02/20-f.jpg" size="small" style="download" color="silver" window="yes"]سایز اصلی[/button]

 

[box type="tick" style="rounded" border="full"]تولید سوخت بیولوژیکی از نیشکر[/box]

ایران چهارمین کشور تولید کننده بیواتانول

 مدیر بخش فرایند کنسرسیوم بیواتانول با اشاره به راه اندازی کنسرسیومی برای تولید سوختهای تجدیدپذیر از نیشکر گفت: این کنسرسیوم با شرکت چهار دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی موفق به تولید آزمایشگاهی اتانتول از نیشکر شد که به زودی تولید نیمه صنعتی آن آغاز می شود.

 بهمن بهزادی در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیان جزئیات این کنسرسیوم پرداخت و افزود: این کنسرسیوم متشکل از چهار دانشگاه علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، شیراز و شهید بهشتی و همچنین سازمان پژوهشهای صنعتی ایران و مرکز جهاد مهندسی فارس است.

وی با تاکید بر اینکه این کنسرسیوم با حمایت وزارت صنایع فعالیتهای خود را آغاز کرد، اظهار داشت: تولید الکل از ضایعات نیشکر از اهداف این کنسرسیوم است بر این اساس قرار است از "گاس" نیشکر، بیواتانول تولید شود و با اختلاط آن با سوختهای فسیلی، سوخت بیولوژیکی به دست آید.

 مدیر بخش فرایند کنسرسیوم بیواتانول گفت: تاکنون بخشی از ضایعات نیشکر مصرف خوراک دام و باقیمانده آن سوزانده می شد که مشکلات زیست محیطی زیادی را در منطقه ایجاد کرده بود اما با این پروژه می توانیم از این ضایعات در جهت تولید سوخت بیولوژیکی بهره مند شویم.  

 وی با بیان اینکه دانش فنی تولید بیواتانول در اختیار سه کشور آمریکا، سوئد و برزیل است، ادامه داد: تحقیق در زمینه تولید این سوخت در این کنسرسیوم در مقیاس آزمایشگاهی آغاز شد و در نهایت موفق به تولید الکل از گاس شدیم به زودی نیز تولید نیمه صنعتی بیواتانول از گاس را آغاز می کنیم که با این موفقیت ایران یکی از کشورهای صاحب این فناوری در دنیا شد.

 وی راکتور را یکی از فناوریهای بنیادی در تولید بیواتانول دانست و اضافه کرد: از این رو پژوهشگران موفق به طراحی و ساخت راکتور پیچشی با ساختارهای مورد نیاز در این زمینه شدند که با نصب آن امیدواریم تا اردیبهشت ماه سال آینده تولید نیمه صنعتی بیواتانول در منطقه هفت تپه آغاز شود.

 بهزادی همچنین خالص سازی و جداسازی را از دیگر واحدهای مهم در تولید الکل از گاس نام برد و یادآور شد: در حال حاضر دانش فنی آن تدوین شده است.

 بسترسازی برای کاربردی کردن سوختهای تجدیدپذیر

 مدیر بخش فرایند کنسرسیوم بیواتانول از امضای قراردادی میان این کنسرسیوم و پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: طی این قرارداد قرار است در بازه زمانی یک ساله موتور چند خودروی استاندارد تست شود و قابلیت های این موتورها برای استفاده از سوختهای بیولوژیکی مورد ارزیابی قرار گیرد.

 وی ادامه داد: علاوه بر این اگر بخواهیم این سوخت را کاربردی کنیم، لازم است تانکرهای ویژه ای برای اتانول در محل سوختگیری به زیر ساختهای کشور اضافه شود چرا که اختلاط بنزین با اتانول مشکلاتی چون انفجار و آتش سوزی را به همراه دارد از این رو لازم است تا با فراهم آوردن زیرساختهایی، اتانول در محل سوختگیری اختلاط شوند

  • حسین احمدی سخا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی